Syksyn parhaat maut ravintola Bassin listalla - Turun Bassi täyttää vuoden

Turun tuorein kalaravintola Bassi täyttää elokuun lopussa vuoden.
– Olemme todella positiivisesti yllättyneitä siitä, miten paljon kiinnostusta Bassi on herättänyt ja miten hyvin meillä on riittänyt asiakkaita! Tuntuu, että olemme olleet luomassa kala- ja äyriäisbuumia Turussa ja Helsingissä, iloitsee Manu Eventsin toimitusjohtaja Santtu Kiili.

Turun Bassi sai kesällä sisaren, kun Helsingin ydinkeskustaan avautui ravintola Bassi Helsinki. Myös se on saanut asiakkailta lämpimän vastaanoton.

Omenaa, karpaloa, sieniä, juureksia ja tummia, vahvoja kastikkeita. Turun ravintola Bassin syyslistalla maistuvat sesongin maut. Uusi lista otettiin käyttöön Turussa tällä viikolla.

–  Tietyt klassikkoruuat säilyivät, mutta suuri osa ruokalistan annoksista vaihtui. Kala-annoksina listalle saatiin paistettua kuhaa ja grillattua taimenta. Lihan ystäville sopiva valinta on grillattu marmorihärän pihvi ja kasvisvaihtoehtona on maukas vuohenjuustokroketti punajuuripyreen kera, kertoo listan laatinut Bassin keittiöpäällikkö Lari Vilén.

Alkuruokina jatkavat klassikko, Bassin Toast skagen sekä monen suosikki, Bassin tartar. Kampasimpukat palaavat ruokalistalle ja luvassa on myös herkullista maa-artisokkakeittoa.

Syksyn satokauden tuotteet näkyvät selvästi listalla. Lisukkeissa suositaan esimerkiksi maa-artisokkaa, omenaa, punajuurta sekä sieniä. Kastikkeet ovat näin syksyllä tummempia ja vahvemman makuisia. Jälkiruuissa loistavat karpalo ja lakka: tarjolla on syksyinen lakkavanukas, herkullinen tarte tatin ja suklaata ja karpaloa yhdistelevä brownie.

Bassin tavaramerkkiin, äyriäisvatiin, tuli syksyn myötä pieniä päivityksiä.

– Kun vedet nyt syksyllä kylmenevät, saamme listalle partaveitsisimpukoita ja sydänsimpukoita, Vilén kertoo.

Bassin osterivalikoima on laajentunut, ja ravintolassa on jatkossa kolmea erilaista osteria: Fine de Claire Marennes Oléron, Fine de Claire Du Cap Horn ja Fines de Bretagne.

– Laitamme osteriplattereihin kaikkia laatuja, ja asiakkaat voivat maistella niitä ja vertailla yhtäläisyyksiä ja eroja.

Listalle tulee uutuutena myös kaviaaria, jota tarjoillaan yhdessä vodkan kanssa.
– Se on erikoisuus, jota monet varmasti haluavat maistaa, Vilén sanoo.

Bassin lounas uudistuu tänä syksynä täysin.

Bassi tarjoaa syyskuun alusta alkaen arkisin - tiistaista perjantaihin – runsaan buffet-lounaan. Siihen kuuluu valikoima vaihtelevia salaatteja ja lämmin ruoka sekä kahvi, tee ja pieni makea.

– Asiakkaat arvostavat lounaalla monipuolisuutta, vaihtelua ja lounashetken sujumista nopeasti. Moni haluaa syödä lounaalla terveellisesti ja ottaa ruokaa itse, joten tämä vaihtoehto yhdistää kaikki nämä toiveet, sanoo Santtu Kiili.

Bassi tulee loppuvuonna tarjoamaan isänpäivälounasta ja myös suositut joululounaat toteutetaan tänäkin vuonna kahtena viikkona ennen joulua (10.-20.12.)

Turun ravintola Bassi täyttää elokuun lopussa vuoden.

– Tämä on ollut meille oppimisen vuosi. Aina sanotaan, että kun ravintolaa pyörittää yhden vuoden ja näkee koko vuoden kierron ja kaikki sesongit, tietää mitä asiakkaat haluavat, sanoo Bassia pyörittävän Manu Events -yrityksen toimitusjohtaja Santtu Kiili.

– Moni asia on loksahtanut nyt vuodessa kohdalleen. Lisäksi meillä on Basseissa erittäin ammattitaitoinen ja todella motivoitunut henkilökunta, josta olemme todella ylpeitä.

Kiili sanoo olevansa todella positiivisesti yllättynyt siitä, miten paljon kiinnostusta Bassi on herättänyt, ja miten hyvin ravintolassa on riittänyt asiakkaita.

– Tuntuu, että olemme olleet luomassa kala- ja äyriäisbuumia Turussa ja Helsingissä. Saamme jatkuvasti asiakkailta hyvin positiivista palautetta molemmista Basseista sekä pöytävarausjärjestelmämme että Googlen, TripAdvisorin ja sosiaalisen median kautta.

Bassi Helsinki avautui kesäkuun lopussa Eteläesplanadille, Helsingin ytimeen.

– Helsingin Bassissa on todella paljon potentiaalia! Näemme todellisen tilanteen vasta nyt, kun lomat on pidetty ja asiakaskuntamme palaa töihin ja kaupunkiin. Monipuolistimme Helsingin Bassin lounastarjontaa juuri lounasmenuilla viime viikolla ja otamme syyslistan käyttöön Helsingissä 10. syyskuuta, Kiili kertoo.

Helsingin Bassin ruoriin on tarttunut turkulaislähtöinen Andreas Toth eli Andy.

– Kuulin, että Turkuun oli jo avattu ravintola Bassi, ja sillä oli hyvä maine. Minua kiinnosti se, että Bassi on painottunut kalaan ja äyriäisiin. Ne ovat juuri niitä raaka-aineita, joiden kanssa eniten haluan työskennellä, kertoo Toth valintansa taustoja.

Toth vaikuttaa rauhalliselta ja lunkilta, mutta myöntää olevansa keittiössä vaativa ja varsin pedantti.

– Haluan että Bassin ruokatuote on mahdollisimman hyvin ja huolellisesti toteutettu. Mutta lnjamme on fun dining, joten ruokaa ei tehdä keittiössäkään hampaat irvessä, hän naurahtaa.

Bassi Turku ja Bassi Helsinki -ravintolat kuuluvat Manu Events -yritykseen. Se on yksityisessä omistuksessa oleva ravintola-alan yritys, joka toimii Turussa ja Helsingissä.

Lisätietoja:

Manu Events